torsdag 15 september 2011

Upphov till ilska 2.0

Scenario 2 fick jag själv berättat för mig av en student inne på klubben. Sanningshalten kan jag således inte verifiera men samtidigt är den egentligen inte relevant eftersom att händelser av denna karaktär hur som helst inte är ovanlig i vårt samhälle ändå.

Hon berättade:  hennes väninna jobbade på en städfirma.  Vid ett tillfälle hade en av medarbetarna, som är av afrikanskt ursprung (vill observera: jag skulle aldrig nämna en kulturell härkomst i vanliga sammanhang eftersom jag inte anser det vara av intresse; men ni kommer förstå senare i historien varför jag påpekar detta) frågat henne om han ”kunde få ta på henne”. Hon blev alldeles överrumplad och chockad och svarade därför obetänksamt nog ”ja” på frågan. Därefter skall han ha tagit henne mycket opassande på insidan av låret (!). Händelsen uppfattades förståeligt nog som otroligt otrevlig av tjejen, och därför anmälde hon händelsen till chefen.  Chefen kallade in till ett möte om detta med alla medarbetare. Inga tjejer dök upp, alls! INGEN stöttade henne i detta jobbiga.
Men hon kuvade sig inte utan berättade sin version och sa precis som allt var. Jag minns inte riktigt vad som hände precis under mötet men slutligen hade hela historien avslutats med att chefen avfärdade hela händelsen med att:  ”Men du vet, han gjorde så där för de gör så i hans kultur, han menade inget illa” (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!). DÄREFTER så ringde chefen och bad om ursäkt till mannen som gjort brottet, SAMT att offret själv också skulle be om ursäkt!

1.     1.  Varför inga tjejer ställde upp och stöttade henne under mötet är för mig en jävla gåta.

2.      2.  Det finns INGA SOM HELST BELÄGG för att NÅGON kultur innehar sexuella trakasserier som ”en naturlig del av kulturen”, och allt detta snack är ren och skär rasism blandat med sjuka fördomar mot andra kulturer men även en kvinnofientlig syn. Mäns våld mot kvinnor har existerat och existerar i alla kulturer; men jag skulle inte vilja påstå att den allmänna uppfattningen är att folk tycker att det är legitimt. Tvärtom tycker nog en stor majoritet att det är förkastligt. Så jag skulle inte vilja påstå att ett kvinnofientligt våld är något som man per automatik får och därtill alltid utan undantag utövar, uppvuxen i en sådan kultur.

HUR kan man någonsin rättfärdiga ett brott med att: ”så gör man i den kulturen.”? Okej, men då kan jag lika gärna skjuta en människa på stan och säga: ”Nej men jag är lesbisk, det är därför.”.

VAD ÄR DET FÖR VÄRLD VI LEVER I???????????????????????????

/MVH Jätteargy feministy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar