torsdag 15 september 2011

Upphov till ilska 1.0

Igår besökte jag NH,  en av flera populära studentklubbar här i Umeå.  Kvällen överlag var mycket trevligt, ölen billig, stämningen god. Fast den var inte helt igenom god i mitt inre hela kvällen igenom; ty två gånger skakades mitt sinne över feministiska aggressioner som vi ju alla ibland känner. Så, jag måste helt enkelt dela av mig av dessa aggressioner för att kunna somna gott i natt:

Scenario 1: En bekant till mig berättade utanför klubben en ytterst otrevlig och fruktansvärd händelse hon var med om när hon besökte klubben förra helgen. Hon hade besökt klubben med en kamrat för att avnjuta en trevlig kväll bland ibland tyvärr inte fullt så trevliga studenter, visade det sig. Kort efter att hon kommit dit, och druckit 2 shotar märker hon att några killar börja taffsa på henne på olämpliga ställen. Hon börjar ifrågasätta deras beteenden, och säger därefter att hon är flata för att få dem att tappa intresset. Därefter börjar de att säga ytterst olämpliga och kränkande kommentarer angående hennes sexuella läggning, saker som verkligen inskränker ens personliga integritet och kränker ens varande.  Efter detta uppstår slagsmål, något hon inte själv minns något av efter som hon – blivit drogad. Hon blev drogad, troligen av dessa killar. Mycket allvarligt, och inget av kvällen kommer hon sedan ihåg. Turligt nog blev hon hemskjutsad av polisen därefter, för att först och främst blivit ensam utkastad från krogen – och märk väl – killarna blev INTE utkastade.

När jag hört denna fruktansvärda berättelse så gick jag senare in till klubben igen, väl utanför toaletterna hör jag någon säga: ”Jag slogs med en feministbrud förra helgen”. Jag förstod att detta inte kunde vara ett slumpmässigt sammanträffande och började samtala med denna tjej, trots att hennes uttalande hade en otroligt hatisk underton.  Jag kom fram till att det var samma händelse jag själv hört precis innan, och öppnade då öronen för att höra hennes version. Vilken var helt felaktig! Hon påstod att min bekant INTE blivit tafsad på, och hon fick allt att låta som att min bekanta utan anledning bara slagits och betett sig allmänt dräggigt och idiotiskt. OCH MÄRK VÄL: När jag berättade för denna inskränkta tjej att det var min bekanta det var synd om eftersom HON blivit drogad, så brydde hon sig inte!!!! Hon tyckte ändå att min bekanta ljög, var en idiot, och fick skylla sig själv.

Detta är något jag aldrig för mitt liv kommer att kunna förstå, hur tjejer som ändå sitter i samma förtryckta båt till synes pissar på varandra och likgiltigt skiter i andras upplevelser, det gör mig rent ut sagt förbannad. Hade en kille slagits på krogen hade jargongen varit; ”Ja, han var lite full men vi slängde ut honom sen var det lugnt.”. Att en tjej yttrar sig fysiskt våldsamt är inget vi är vana vid i vår kultur. Och när det väl sker så är vi så ovana vid situationen att vi inte förstår hur vi skall tolka den. Att våld aldrig går att förespråka är jag enig om. Men i detta fall handlade det om 1. Att hon blivit drogad och 2. Att hon tillämpade självförsvar mot påhoppade idioter.

Denna idioti som tjejen utanför toaletterna så korkat förespråkade är inte annorlunda från rättsammanhang när domare har mage att fråga om våldtäktsoffret ”hade kort kjol på sig vid tillfället i fråga?”. Jag är för arg för att ens skriva mer, resten är upp till er att fundera över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar