onsdag 14 september 2011

patriarkatets förföljelse

Alltså åhhh, min kära gamla fiende patriarkatet, varför återkommer du i alla kurser jag läser? Du tränger dig in i minsta lilla vrå av historieskildring, du domderar och regerar samhällen oavsett när, var och hur de ägde rum, eller äger rum, för all del. Du är en alltjämt bestående och för all tid framåt existerande varböld i vardagen. Du är hat personifierat! Systematisk diskriminering är ditt andranamn! Du hatar kvinnor och älskar män!

Men jag vågar tro

jag hatar dig mer än vad du någonsin kan visa

Må du brinna i helvetet jag inte tror på



2 kommentarer:

  1. Tycker det är drygt när folk säger "men vadå, det finns ju exempel på kulturer som har varit matriarkat" och så tycker de liksom att det är slut på diskussionen. Ja, i en del kulturer har det varit/är det så, men det ursäktar väl knappast att den överväldigande majoriteten av alla samhällen genom historien, inklusive det vi lever i nu, är patriarkat.

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Rent allmänt är det idiotiskt att använda den typen av argument som motargument, för själva essensen av problemet kvarstår ju: att patriarkat som samhällsstyre FORTFARANDE är ett problem till dags dato. Oavsett om det skulle ha funnits 1000 matriarkat så gör det ingen skillnad över det faktum att det idag finns patriarkat överallt. Man kan inte släta över ett problem med att det någon gång har varit annorlunda eller bättre, eller blivit bättre på vissa ställen, för så länge problemet som sådant existerar så finns det en relevans i att tala om det och försöka nå en lösning för det.

    SvaraRadera