måndag 6 januari 2014

Ständigt rädd i patriarkatet

Här om dagen gick jag hem i lördagsnatten, själv. Det var ett tag sedan jag gjorde det. Främst för att jag inte är ute i lördagsnatten speciellt ofta längre och för att när det händer har jag ofta sällskap hem av vän eller partner. Den här lördagen var jag dock själv. När jag nere vid centrum skulle skiljas från mitt sällskap frågade en vän om jag verkligen skulle gå hem själv. Lite provocerad av frågan tänkte jag att det är väl klart att jag ska gå hem själv, jag går ju jämt själv.

En bit in i min promenad ringer min partner och frågar om någon trakasserat mig.
Jag svarar inte ännu.
Sedan frågar han om jag känner mig trygg.
Jag svarar att jag aldrig gör det i patriarkatet.
Han svarar att han inte heller gör det. 

När vi avslutar samtalet är det två män ett tiotal meter framför mig, jag håller ett högre tempo och har snabbt gått i kapp dem. Instinktivt kollar jag mig runt efter fler personer på promenad hem men upptäcker att vi är själva, vi tre, så långt jag ser. Jag ökar medvetet tempot för jag känner att jag vill gå om dom. Jag vet att jag går snabbare än vad som kanske är bekvämt men jag vill bara passera männen snabbt och komma hem.

När jag passerar i mitt höga tempo så är det någon av männen som säger till den andra att jag verkar ha bråttom, som om jag vore rädd för dem. Sedan skrattar de tillsammans, som om det vore löjligt att jag skulle vara rädd för dem.
Men sanningen är att jag är rädd. Fastän jag inte vill så blir jag oerhört obekväm vid hemgång när jag upptäcker att jag är ensam med två okända män. Jag är fullständigt medveten om att de allra flesta män som är på väg hem aldrig skulle göra mig illa och jag vill inte begränsa mig själv och mitt handlingsutrymme genom att vara rädd. Ändå så är jag det. Jag är rädd för främmande män.

Det grundar sig delvis i personliga erfarenheter av möten med mer eller mindre okända män som gjort närmanden eller lagt kommentarer som gjort att jag känt mig osäker. Delvis grundar det sig i den allmänna skräckpropaganda som sprids ut till kvinnor om att inte gå hem själv, och om en väljer att göra det så ska en prata med någon i telefonen under tiden eller se till att smsa vän när en kommer hem eller ha någon väntandes på en. Det görs på kvinnans ansvar att skydda sig mot eventuella överfall (vilka jag är medveten om sker väldigt sällan). Just under promenaden hem i natten så köper jag skräckpropagandan. Jag förbiser min politiska agenda om kvinnors fria rörelsefrihet i det offentliga rummet och förminskar mig själv och gör mig räddare än vad jag vet att jag behöver vara, rädd för män.

Jag är ständigt rädd i patriarkatet. Jag är rädd när jag vistas själv på offentlig plats när det finns närvaro av främmande män. I synnerhet är jag rädd i patriarkatet vid tillfällen när jag har druckit och jag vet att det finns risk att stöta på män som har druckit. Vid sådana tillfällen vet jag att situationen är på mitt ansvar. För sådan skitpropaganda har bankats in i huvudet på mig och oavsett hur fel jag tycker att det är och hur mycket jag än tycker att det misstämmer så har jag svårt att trycka bort rädslan när jag är själv med främmande män.

Patriarkatet suger.

8 kommentarer:

  1. Stanna inomhus så slipper du rädslan för den ligger ju hos dig vilket ingen annnan kan göra något åt.
    Se på TV eller nåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du, "Man", inte läste inlägget ordentligt. Precis som Sofia skriver, så är många medvetna om att rädslan är en del av skräckpropagandan som media utsätter oss för. Men i talet om kvinnans eget ansvar och kvinnans skuld som ofta uppkommer i våldtäktsdomar, är det inte ologiskt att rädslan uppkommer. Inte heller, med tanke på att bloggskribenten nämner att hon har varit med om otrygga händelser som någonstans utgjort ett faktiskt hot.

      Därmed är rädslan reell, och tyvärr också befogad i vissa sammanhang. Komplexiteten ligger i att vilja ta utrymme i offentligheten, på samma premisser som Du, i egenskap av man, kan göra dagligen. Men skon klämmer, när många unga kvinnor på hemvägen efter krogen blir kontaktade av fulla främmande män, som då - i den situationen - absolut utgör ett reellt hot. Det vore ologiskt att inte känna sig hotad, när man själv är ensam, i underläge mot flera andra. Jag har varit med om det hotet, med sexuella trakasserier som påföljd, och många jag känner har också varit med om det. Det sker inte i ett vakuum. Det sker i ett samhällsklimat som tillåter det.

      Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Rädslan är knappast på något vis något som bara hon känner, utan som många kvinnor känner. Och jo: det finns mycket att göra något åt den rädslan. Det handlar om hur vi bemöter varandra i det offentliga rummet, där alla har ett ansvar som medmänniska. Män är också utsatt för stor risk att misshandlas på helgnätterna, man kan fråga sig varför deras rädsla inte är större? Svaret finns delvis i medias porträttering; något som påverkar oss alla som konsumerar den.

      Att "se på TV" som indikerar att "stanna hemma" är aldrig en lösning på något problem. Varför begränsa sig själv när problemet inte ligger HOS en själv, utan i samhällsstrukturen?

      Läs en bok eller nåt!

      Radera
    2. Vad är då lösningen på problemet?
      Att feminister skrämmer upp ännu fler kvinnor med lögner om att kvinnor skuldbeläggs av rättsväsendet, för så är det inte i verksamheten utom i ytterst få fall varav så gott som samtliga ligger 20 år bakåt i tiden.
      Det handlar om feministisk makt och att skrämma kvinnor för att få mer makt.
      Kvinnor som hellre stannar hemma och ser på TV pga rädsla än att de kräver sin plats i samhället likaväl på dagen som mörka kvällar.

      Radera
    3. Verkligheten ska det stå.

      Radera
    4. Är du säker på det?

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med Filippa och Linn i vad ni säger.

    ”Man” jag upplever inte att det är feminister som skrämmer upp kvinnor för att få mer makt. Jag upplever det att vara personer som inte identifierar sig som feminister som till allra störst del skuldbelägger kvinnors handlande och uppmanar till kvinnlig försiktighet, som i det här specifika fallet, vid vistelse i det offentliga rummet. Något jag väldigt sällan möts av i feministiska sammanhang.

    Inlägget handlar inte heller om att skrämma kvinnor, det handlar om att dela min erfarenhet. En erfarenhet som visar att bara för att jag har mina feministiska principer så räcker inte det alltid till när de ska omsättas i praktiken där det finns ett utbrett patriarkalt motstånd. En komplexitet som jag tror att många kvinnor kan känna igen sig i och finna styrka i att se att det är fler som har svårt att arbeta efter sin feministiska agenda och följa sina feministiska principer när patriarkala strukturer ständigt sätter käppar i hjulet. En del av lösningen är just denna att dela med sig av erfarenheter för att visa på att det som sker, i det här fallet min rädsla vid hemgång, inte är en isolerad händelse utan en del i något så mycket större. Något jag, och många andra med mig, identifierar som kvinnoförtryck.

    Och nej, jag kommer inte att stanna hemma och titta på TV.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt bra skrivet! Du (och resterande skribenter) är grymma!! Läser aldrig bloggar men er har jag bokmärkt nu! (Y)

    Och "Man", jag har inte glömt bort dig :) Du är också grym. Grymt oturlig när du tänker.

    SvaraRadera
  4. Hej och TACK för din så jävla bra blogg. Det känns skönt att läsa det en själv tänkt många gånger men inte haft orden att beskriva känslan med. Jag önskar så innerligt att jag själv slutar vara rädd för jag skulle kunna lägga den energin på något jag tycker om och kan vinna nåt på, istället för att känna mig besviken "för jag lät patriarkatet vinna på vägen hem", Igen. Och jag önskar att jag kunde peppa andra. Tyvärr tror jag inte för fem öre på att det skulle vara jag som skulle "tänka om" eller "uppfostra mina tankar" efter erfarenhet av obehagliga situationer och promenader som blivit löprundor och omvägar. Snarare på att (oftast,nästan alltid) män som går i grupp tar ett kollektivt ansvar och med en så enkel gest som att gå över på andra sidan vägen eller kanske sakta ner om de skulle gå bakom en, kan bidra till att så många skulle känna sig så mycket lugnare. Så känner jag i mig just nu.

    SvaraRadera