fredag 30 december 2011

Den feministiska vulgärbilden av mannen

salander1_877632a Åter till Pär Ström. Vår nemesis. Jag skulle inte bry mig lika mycket om det inte var för att han får så jävla mycket utrymme i media
     Hur som helst så hade ju den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons trilogi premiär i dagarna, vilket fick mig att tänka på en recension (om det nu kan kallas det) jag läste om böckerna: länk
     Jag citerar: ”Tyvärr ligger det ett politiskt budskap under ytan som jag anser orättfärdigt och som påverkar samhällsklimatet på ett mycket negativt sätt. Det handlar om den feministiska världsuppfattningen.” Och vidare: ”Larssons trilogi bidrar sannolikt till att befästa den feministiska (djupt orättvisa) vulgärbilden av mannen som Det Skyldiga Könet. En vrångbild som oerhört många män är hjärtligt trötta på.”
     … Alltså HAH???? Som att kvinnan inte genom historien utmålats som det skyldiga könet? Det är ju för fan Evas fel att hela mänskligheten fördöms till skuld. Adam står ju bara som ett mähä och tittar på.
     Hur som helst förklarar Ström att Lisbeth Salander har blivit något av en feministikon, vilket inte är så konstigt med tanke på manshatet som präglar den svenska feminismen.
Mmm.. Precis…

Dessutom har ju Salander, enligt Ström, inte rätt att bete sig hur som helst bara för att hon blivit utsatt av grova övergrepp. Typ våldtäkt och så. Ström understryker dessutom att dessa övergrepp självklart bara är Stieg Larssons egna påhitt. Liksom, inte något man måste fästa större vikt vid – det är bara hittepå!
     Lisbeth Salander är ju kriminell, och ägnar sig åt grov misshandel samt har förmodligen minst ett liv på sitt samvete, skriver Ström. Pärran avslutar med att skriva att ”Ifall Lisbeth hade varit man hade hon betraktats som ett avskum. Men nu är hon kvinna, och då är det en annan sak. En HELT annan sak.”
     Jag vet inte vad jag ska säga… Brukar Pär Ström se på film eller läsa böcker? Jag menar… alla Ocean's Eleven-filmerna, är inte karaktärerna kriminella? Alla James Bond-filmer, har Bond inte några liv på sitt samvete? Vafan, typ ALLA manliga superhjältar?

Jag orkar inte.

Pär Ström, gå och lägg dig. Du är bara pinsam.

2 kommentarer:

  1. Tycker det är sämst att han först avfärdar de brott som begåtts mot Lisbet som författarens påhitt och sedan klankar ner på henne för de brott hon sedan begår själv. Så de brott hon begår är alltså mycket verkligare och mer fruktansvärda än det hon fått utstå? Nej men visst, var en idiot (ingen nyhet iofs).

    SvaraRadera
  2. Att hon blivit våldtagen är hittepå men hennes kriminella handlingar är inte det? Hela historien om Lisbeth är ju fiktion om Ström missat det, inte bara avsnittet om att hon blir våldtagen. Fast jag tror å andra sidan att Larsson hade verkliga fall i tankarna när han skrev om Lisbeths situation, det är nog inte bara taget ur luften. Fastän Lisbeth Salander och hennes historia är hittepå så är inte hennes situation helt overklig.

    SvaraRadera